Wraz z nadchodzącą jesienią gorąco zapraszamy na muzyczno-taneczne widowisko, w którym główną rolę odegrają pory roku. Spektakl „Odwieczny Taniec Natury” w wykonaniu artystów z Akademii Muzycznej odbędzie się 11 października o godz. 19.00 w sali teatralnej Kościoła pw. Miłosierdzia Bożego w Skawinie.
Motywem przewodnim przedstawienia są „Cztery Pory Roku” Antonio Vivaldiego oraz Astora Piazzolli, stąd na scenie zobaczymy taniec argentyński i balet klasyczny. Dobrana odpowiednio literatura piękna: poezja i proza najwybitniejszych polskich autorów dopełni opowieść o odwiecznych, ale i teraźniejszych, powtarzających się cyklicznie zmianach przyrody.
Spektakl „Odwieczny Taniec Natury” jest nowatorskim, interdyscyplinarnym połączeniem trzech dziedzin sztuki oraz jedoczy pokolenia w osobach wykonawców. Dzięki temu możliwe było nawiązanie relacji mistrz-uczeń, w której młodzi czerpią z doświadczenia nauczycieli, w zamian dając własną siłę i entuzjazm.
PROGRAM KONCERTU-SPEKTAKLU
Wiosna
Ludovico Eimaudi i Primavera (fragment)
Edward Stachura: „Pękały brzozy, śpiewały roztopy".
Jan Kochanowski: Pieśń druga z cyklu „Księgi Wtóre"
Miron Białoszewski: „Ballada z makaty"
Astor Piazolla: Wiosna
Lato
Jan Kochanowski: „Pieśń Świętojańska o Sobótce" (fragment)
Władysław Stanisław Reymont: „Chłopi" (fragment)
Antonio Vivaldi: Lato
Jesień
Miron Białoszewski: "Kabaret Kici Koci"
Miron Białoszewski "Szumy, zlepy, ciągi" (fragment)
Leopold Staff: "Deszcz jesienny"
Astor Piazolla: Jesień
Zima
Miron Białoszewski: "Chamowo" (fragment)
Tytus Czyżewski: „Pastorałki Misterium"
Antonio Vivaldi: Zima
WSTĘP WOLNY!
11 października o godz. 19.00 gorąco zapraszamy do sali teatralnej kościoła pw. Miłosierdzia Bożego w Skawinie.
Izabela Szlachta-Dowgiałło - skrzypce
Posiada stopień magistra sztuki, w 2007 roku uzyskała specjalność skrzypce na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie ad. Roberta Kabary. Swoje umiejętności zarówno w grze solowej jak i kameralnej kształtowała pod kierunkiem m. in. Wandy Wiłkomirskiej, Kai Danczowskiej, Roberta Kabary, Antoniego Cofalika, Roberta Szredera, Georga Michela, Albrechta Breuningera, Jadwigi Kaliszewskiej czy Jean Pierre Menuge oraz na Międzynarodowych Kursach Muzycznych, m. in. w Łańcucie, Fromborku, Włodawie, Żaganiu oraz Goch (Niemcy). Koncertowała w Niemczech, Francji, Belgii, Holandii, Turcji, Chorwacji, Szwajcarii, Słowenii, Serbii, Japonii, USA oraz w Polsce, solo jak i w orkiestrach: Sinfonietta Cracovia, Quadriga Chamber Orchester, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej.
W 2013 roku uzyskała stopień Doktora Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. Mieczysława Szlezera. Aktualnie pracuje na stanowisku nauczyciela skrzypiec w Zespole Szkół Muzycznych im. I. J. Paderewskiego w Tarnowie, Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie oraz w Prywatnej Profesjonalnej Szkole Muzycznej im. A. Dębskiego w Krakowie.
Joanna Stasiak – wiolonczela
Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli dr Barbary Łypik-Sobaniec. Jako kameralistka i członek orkiestry realizowała wiele projektów, spektakli, nagrań i koncertów, sięgając zarówno do muzyki dawnej jak i współczesnej, występując w Polsce, Europie, Stanach Zjednoczonych, Zjednoczonych Emiratach Arabskich czy Japonii. Współpracowała m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie oraz Sinfonia Amabile w Lublinie. Od 1997 r. związana jest z Tarnowską Orkiestrą Kameralną. Brała udział w Kursach Mistrzowskich w Łańcucie oraz Junge Europa Philharmonie (Niemcy).
Bogumiła Gizbert-Studnicka – klawesyn
Klawesynistka, dyrektor artystyczny. Absolwentka krakowskiej Wyższej Szkoły Muzycznej w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej oraz Królewskiego Konserwatorium w Antwerpii w klasie prof. Jos van Imerseela (dyplomy z wyróżnieniem). Od 1973 roku jest pracownikiem dydaktycznym Akademii Muzycznej w Krakowie, obecnie na stanowisku profesora Katedry Klawesynu i Instrumentów Dawnych. W 1974 roku wyróżniona na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, a w 1977 r. na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym w Brugii. Koncertuje z licznymi zespołami, wykonującymi zarówno muzykę dawną, jak i współczesną w wielu europejskich krajach, a także w Nowej Zelandii, Australii, Japonii i Tajwanie. Dokonała nagrań płytowych utworów Bacha, Mozarta, Vivaldiego oraz radiowych i telewizyjnych. Jest założycielką zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki epoki baroku - "Trio Gandava" (Belgia) oraz Kwartetu Św. Stanisława (Kraków), z którymi koncertuje w całej Europie.
Wielokrotnie prowadziła kursy mistrzowskie z zakresu gry na klawesynie, realizacji basso continuo i retoryki w muzyce baroku w Polsce i Francji. Od 1996 r. jest dyrektorem artystycznym dorocznego Festiwalu Barokowego w Owernii (Francja), a od 2001 r. jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu "Młodzi Artyści w Krakowie" oraz pełni funkcję prezesa Stowarzyszenia Promującego Młodych Artystów.
Monika Rasiewicz - reżyseria, recytacja
Absolwentka Wydziału Aktorskiego Krakowskiej PWST im. Ludwika Solskiego, pedagog Wydziału Aktorskiego i Wydziału Reżyserii Dramatu, aktorka wrocławskiego Teatru Polskiego pod dyrekcją Jerzego Grzegorzewskiego, następnie krakowskiego Teatru Starego. Artystka tworzy w nurcie teatru poetyckiego; będąc wieloletnim kierownikiem krakowskiej Piwnicy św. Norberta stworzyła różnorodne spektakle słowno-muzyczne, jest związana z warszawskim Teatrem Kwadrat i od wielu lat działa jako juror i instruktor Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. W Akademii Muzycznej wyreżyserowała wiele oper, m.in. „Wesele Figara” W.A. Mozarta - spektakl grany w Barbakanie w ramach Festiwalu Letniego - Kraków 2008.
Alina Towarnicka - choreografia
Pierwsza tancerka Opery i Operetki w Krakowie, odtwórczyni wielu znakomitych ról baletowych, gościnnie na wielu scenach (m.in. Wrocławski Teatr Pantomimy im. H. Tomaszewskiego), pedagog i choreograf, dyplomantka warszawskiej Szkoły Baletowej, od 1975 roku związana z Operą Krakowską, gdzie jako pierwsza tancerka zatańczyła główne partie baletowe w wielu spektaklach. Ponadto brała również udział w całym repertuarze operowym i operetkowym, współpracowała też z twórcami filmów oraz programów kabaretowych i telewizyjnych jako tancerka i choreograf. Od wielu lat zajmuje się pracą pedagogiczną (m. in. Studio Baletowe przy Operze Krakowskiej). Od 2005 r. prowadzi zajęcia z tańca i ruchu scenicznego ze studentami Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie.
TANIEC KLASYCZNY: Karolina Rumin, Aleksandra Jeczmionek, Ewelina Sapała
TANGO: Ewa Wojtkiewicz, Justyna Kukla, Piotr Roemer, Witold Sobczak
Ewa Wojtkiewicz - psycholog, dyplomowany instruktor tańca. Aktywnie zaangażowana w życie krakowskiego tanga, wcześniej dziesięć lat związana z tańcem towarzyskim jako tancerka, później trenerka i choreograf. Poszukując nowych form ekspresji czerpie z wielu technik ruchowych i tanecznych: tańca współczesnego improwizacji, świadomości ciała.
Justyna Kukla - tancerka Baletu Form Nowoczesnych u Jerzego Marii Birczyńskiego w latach 2005-2009, od 3 lat zafascynowana tangiem argentyńskim. Tańczy w Krakowie oraz regularnie na milongach, międzynarodowych festiwalach i maratonach tanga na całym świecie.
Piotr Roemer - kompozytor i teoretyk muzyki. Swoją twórczość muzyczną prezentował m.in. na kilku znaczących, międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce i za granicą. Tańczy tango argentyńskie, współtworząc środowisko krakowskich milongueros. Pisze opowiadania i teksty o muzyce. Otrzymał m. in.: Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010), Stypendium Miasta Krakowa (2010), Stypendium Artystyczne Fundacji Sapere Auso (2011), stypendium w ramach Funduszu Popierania Twórczości im. Andrzeja Szczypiorskiego przy Stowarzyszeniu Autorów ZAIKS (2014).
Witold Sobczak - pasjonat tańca i instruktor z ponad 9-letnim doświadczeniem. Swoje pierwsze kroki stawiał w salsie kubańskiej i Ruedzie de Casino, dzięki czemu zasłynął w środowisku jako organizator wielu wspaniałych imprez plenerowych i tanecznych flash-mobów. Od 2010 r. zafascynowany tangiem argentyńskim rozpoczął swoją przygodę u jednych z najlepszych instruktorów z Krakowa. Od tego czasu nieustannie podnosi swoje umiejętności na licznych warsztatach, festiwalach i maratonach tanga w całej Polsce. Jego naturalny talent do przekazywania wiedzy sprawia, że taniec jest łatwo dostępny dla każdego.
Tango jest dla niego „esencją spotkania kobiety i mężczyzny”, przestrzenią, w której bez słów można wyrazić, dać i otrzymać wszystko, czego tylko chcemy.