Niebieski szlak turystyczny Rudawa – Ojcowski Park Narodowy

Adres:

Rudawa

Niebieski szlak turystyczny prowadzący od Rudawy przez Brzezinkę-ŁączkiBrzezińskie - Dolinę Będkowską do Ojcowskiego Parku Narodowego to tzw.Szlak Warowni Jurajskich.

Rozpoczynamy trasę naszej wędrówki w Rudawie, wiosce położonej niemal w centrum tzw. Rowu Krzeszowickiego. To nasza baza wyjściowa na jurajski szlak warowni. Do pierwszego odcinka naszej trasy zakończonego Doliną Bendkowską, zanim przetniemy ruchliwą trasę samochodową Jerzmanowice-Kraków, by udać przez teren Ojcowskiego Parku Narodowego drugim etapem trasy do Ojcowa, mamy dopokonania około 10 kilometrów. Z Rudawy kierujemy się niebieskim szlakiem na północny wschód w stronę wioski Brzezinka. Poruszając się dalej napółnoc, mijamy domostwa Łączek (przysiółka wsi Kobylany) zobaczymy wznoszące się zbocze Góry Żarnowej z rzędami regularnych skałek. Jesteśmy u podnóża Doliny Będkowskiej. Mijając Dolinę Będkowską uformowaną w górnojurajskich wapieniach przechodzimy dalej przez prawie 7 kilometrów szlaku. Dolina ta jest największą wśród podkrakowskich dolin. Najbardziej okazałą skałą tej doliny jest Sokolica, której wysokość sięga prawie 70 kilometrów. Kolejną osobliwością na szlaku w tej dolinie jest wodospad Szum, spływający po skalnych progach, o wysokości dochodzącej do 5 metrów. Jest tonajwiększy wodospad na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej. Podążając dalej drogą i wyznaczonym szlakiem musimy przejść przez ruchliwą drogę Kraków-Olkusz na wprost. Po około 700 metrach znajdziemy się na skraju Ojcowskiego Parku Narodowego, od strony zachodniej, idziemy trasą prowadzącą do Bramy Krakowskiej. Mijamy Bramę Krakowską, by przejść w kierunku Ojcowa. Tutaj szlak biegnie przepiękną Doliną Prądnika. Trasa przejścia szlaku jest bardzo atrakcyjna widokowo, jest to przejście o walorach krajoznawczych, trasa polecana dla średnio sprawnego turysty piechura, biegnie drogami utwardzonymi. Piękno szlaku i mijane atrakcje krajoznawczo - przyrodnicze zapewne wynagrodzą trud wędrowania Szlakiem Warowni Jurajskich, który z pewnością można polecić jako jeden z ciekawszych szlaków okolic Zabierzowa.

Odwiedziłeś oceń:
(0 głosów)

Znasz to miejsce i jego historię, chcesz podzielić się dodatkowymi informacjami lub zdjęciami na jego temat lub znalazłeś błędy w opisie. Napisz do nas: biuro@4tour.pl
Będziemy wdzięczni za pomoc w realizacji programu "REAKTYWACJI DZIEDZICTWA REGIONALNEGO" mającego na celu promowanie ważnych miejsc i troskę o uratowania od zapomnienia ważnych faktów historycznych.
Dane autorów tekstów lub zdjęć zostaną opublikowane pod opisem jeśli autor wyrazi na to zgodę.