Obowiązki Uczestników
a) opis interesujących miejsc oraz atrakcji turystycznych w miejscowości w której znajduje się szkoła albo mieszkają uczęszczający do niej uczniowie,
b) dostarczenie tekstu autorskiego, nienaruszającego praw autorskich, opis należy wykonać zgodnie z formularzem,
c) wykonanie autorskiego zdjęcia w formacie cyfrowym o maksymalnym rozmiarze 3MB,
d) współpraca z opiekunem,
e) dostarczenie gotowych opracowań opiekunowi w terminie ustalonym przez organizatora.
Dopuszczalne jest korzystanie ze wszystkich dostępnych źródeł tj. książki, czasopisma, albumy, internet, opis osób trzecich.
Obowiązki Opiekuna
Konkurs ma charakter dobrowolny i może zostać przeprowadzony w formie zajęć dodatkowych,
lub ze względu na promowane w nim wartości edukacyjne oraz możliwość rozwijania warsztatu nauczycielskiego
może zostać wdrożony w standardowy proces nauczania w ramach godzin lekcyjnych.
-
Etap I - Organizacja, podział grup i zadań
Opiekun lub grupa opiekunów z jednej szkoły we współpracy z uczniami powinni opracować listę ciekawych miejsc i atrakcji z miejscowości w której znajduje się szkoła oraz z miejscowości uczęszczających do niej uczniów.
Do listy tych atrakcji kwalifikują się wszystkie miejsca i obiekty opisane poniżej
-
Opis miejscowości - czas i miejsce powstania, założyciele, sławne osoby z miejscowości, historyczne fakty i ciekawostki
Aktywny wypoczynek - obiekty sportowe, ścieżki zdrowia, trasy rowerowe, pływalnie, wspinaczki górskie, skateparki, itp.
Architektura przemysłowa - Fabryki, osiedla przyfabryczne itp.
Architektura zabytkowa - zabudowa drewniana, zabudowa ludowa, zamki, ruiny zamków itp.
Atrakcje wodne, nadmorskie - jeziora, stawy, trasy kajakowe, mierzeje, wodospady itp.
Dla dzieci - parki rozrywki, teatr dla dzieci, mini zoo, parki linowe itp.
Edukacyjne, naukowe - teatry, muzea, planetarium, obserwatoria astronomiczne itp.
Historyczne, Militarne, Miejsca Pamięci - pomniki, schrony, schrony przeciwlotnicze, forty, pola bitew itp.
Jaskinie i podziemia - jaskinie, sztolnie, groty
Kopalnia, trasy podziemne - kopalnie zabytkowe, sztolnie, kopalnie soli, sztuczne wyrobiska itp.
Kulinarne - muzea kulinarne, kiermasze żywnościowe, miejsca corocznych festiwali produktów regionalnych, winnice itp.
Muzea i skanseny - skanseny archeologiczne, osady, grody, muzea archeologiczne, muzea itp.
Obiekty Sakralne i cmentarze - Bazyliki, klasztory, Cerkwie, Synagogi, Świątynie, Cmentarze wojenne , Pomniki żołnierzy, kapliczki przydrożne itp.
Parki, Lasy, Rezerwaty, Tereny Przyrodnicze - trasy turystyczne, punkty widokowe, parki, rezerwaty przyrody
Parki Rozrywki, Zoo, Ogrody Botaniczne - mini zoo, ogrody zoologiczne itp.
Rozrywka - parki linowe, mini zoo, parki rozrywki itp.
Sportowe - obiekty sportowe, trasy rajdowe, tory motocrossowe itp.
Zimowe - wyciągi narciarskie, snowparki
Uzdrowiska, Parki Zdrojowe, Pijalnie Wód Mineralnych - rodzaj i właściwości wód minaralnych, sanatoria, kierunki leczenia
Galerie i wystawy, Teatry, Amfiteatry, Filharmonie,
Pomniki, Rzeźby, Fontanny, Studnie, Ruiny, Place, Deptaki, Zamki, Twierdze, Pałace, Dworki, Parki Miejskie,
Mury, Bramy i Wieże Miejskie, Rynki, Ratusze,
Szczyty i Punkty Widokowe, Skałki, Szlaki Turystyczne, Trasy Rowerowe, Pomniki Przyrody,
Nawiedzone i opuszczone miejsca, okultyzm,
Wioski tematyczne,
Legendy, Przekazy, Opowieści,
Po przygotowaniu listy atrakcji, opiekun lub grupa opiekunów dzieli uczestników na 3-5 osobowe grupy i rozdziela tematy do opracowania z tej listy.
Podział uczniów na grupy powinien mieć charakter celowy, tzn. opiekun klasy dba o to, aby w jednej grupie znalazły się dzieci o zróżnicowanych umiejętnościach. Pozwoli to każdej grupie uzyskać równe szanse, a dzieciom umożliwi wzajemną naukę i pomoc.
Każda grupa musi posiadać swoją identyfikującą nazwę, inną dla każdej grupy z tej samej szkoły. Prace powinny być rozdzielone równomiernie pomiędzy wszystkimi grupami.
Listę atrakcji oraz wykaz uczniów biorących udział w konkursie należy wysłać do Organizatora przed rozpoczęciem drugiego etapu.
* warunkiem uczestnictwa w konkursie jest wypełnienie przez opiekuna prawnego uczestnika oświadczenia o wyrażeniu zgody na udział w konkursie. -
Etap II - Praca z grupami
Podczas trwania pracy uczestników nad przydzielonymi im zadaniami, Opiekun zobowiązany jest do:
a) dbania o wartość merytoryczną tekstów, poprawność ortograficzną i interpunkcyjną oraz o przejrzystą formę opisu,
b) zapewnienia uczniom pomocy w poszukiwaniu materiałów,
c) dopilnowania aby opracowania były zgodne z formularzem,
d) dbania o przestrzeganie przez uczestników regulaminu konkursu,
e) sprawdzania autentyczności opisów oraz zdjęć.
-
Etap III – Sprawdzenie i ocena prac
Po opracowaniu przez wszystkie grupy powierzonych im prac opiekun lub grupa opiekunów ma obowiązek sprawdzić prace.
Głównymi kryteriami na które uwagę powinni zwrócić Opiekunowie są:
a) zgodność pracy z tematem konkursu i tematem opracowania,
b) rzetelność informacji potwierdzona wiarygodnymi źródłami,
c) dbałość o estetykę pracy, jej spójność i poprawność językową,
d) umiejętne wykorzystanie w pracy wiedzy zdobytej z literatury i innych źródeł pisanych i niepisanych.
Po sprawdzeniu przez Opiekunów prac, uczestnicy mają możliwość na wprowadzenie poprawek wg uwag i wytycznych Opiekunów.
Po sprawdzeniu i wprowadzeniu ewentualnych poprawek wszystkie prace muszą zostać ocenione przez Opiekunów za pośrednictwem karty ocen.
Po uzupełnieniu karty muszą zostać wysłane drogą mailową na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
-
Etap IV - Wysłanie prac do organizatora
Po dokonaniu oceny i wprowadzeniu poprawek wszystkie prace należy przesłać organizatorowi za pomocą formularza zgłoszeniowego dostępnego na stronie: 4tour.pl/formularz-konkursowy.
Prace mogą zostać wysłane przez Opiekunów lub przez Uczestników pod nadzorem Opiekuna.
Najlepsze Grupy oraz Opiekunowie biorący udział w programie „Reaktywacja Dziedzictwa Regionalnego” biorą udział w konkursie z nagrodami.
Organizator
Po przesłaniu prac konkursowych organizator zobowiązany jest do przeprowadzenia weryfikacji.
Organizator po zapoznaniu się z treścią przesłanych prac, po ewentualnym naniesieniu poprawek, wprowadza prace na portal 4tour.pl.
Po zakończeniu oceny prac, Organizator kontaktuje się ze szkołą w celu ustalenia szczegółów dotyczących przekazania nagród.