Kasprowy Wierch

Adres:

Zakopane

Kasprowy Wierch jest bardzo popularnym miejscem w Tatrach, mimo że nie jest to wysoki szczyt. Jego wysokość to tylko 1985 metrów n. p.m., więc w okolicy znajdziemy inne, zdecydowanie wyższe szczyty.

Co wpłynęło na popularność Kasprowego Wierchu wśród turystów, to kolejka górska, która łączy szczyt z dolną stacją, do której dojedziemy busami z każdej części miasta. Co roku Kasprowy Wierch odwiedza około miliona osób, co daje średnią 4000 na dzień. Znaczna część z nich korzysta właśnie z kolejki. Standardowy wjazd kolejką trwa około 20 minut i kosztuje kilkadziesiąt złotych. Na szczycie Kasprowego Wierchu oprócz stacji kolejki, znajduje się restauracja, bar oraz obserwatorium meteorologiczne. Z tego miejsca można ruszyć na dalsze wyprawy po górskich szlakach, a można zejść w dół drogą, która kończy się przy dolnej stacji kolejki. Możemy też oczywiście zjechać kolejką, ale warto wziąć to pod uwagę, gdy będziemy kupować bilet – karnet na kursy w obie strony jest zdecydowanie tańszy od kupna dwóch osobnych biletów. Pierwsze prace przygotowawcze do budowy kolejki rozpoczęły się w roku 1934. Już rok później rozpoczęła się budowa, która zakończyła się w 1936 roku. Sam projekt na początku rodził wiele kontrowersji, przeciw budowie protestowała m. in. Państwowa Rada Ochrony Przyrody. Członkowie tej organizacji w ramach protestu podali się nawet do dymisji, jako że budowa prowadzona była z pogwałceniem obowiązującego wtedy prawa. Wybudowano dwa niezależne od siebie odcinki. Pierwszy uruchomiony został odcinek z Kuźnic na Myślenickie Turnie. Następnie otwarto wyższy odcinek – z Myślenickich Turni na Kasprowy Wierch. Na obu odcinkach kursowały po dwa wagoniki, które wykonano w Gdańsku. Pierwsi turyści skorzystali z kolejki 15 marca 1936 roku. W 1961 roku wymieniono wagoniki na nowe. W latach 2007-2008 kolej przeszła gruntowny remont, w wyniku którego stacje zyskały nowy wygląd, a kolej porusza się z wyższą prędkością (do 28 km/s). Zwiększono także bezpieczeństwo konstrukcji oraz zakupiono nowe wagony. Są one dwa razy pojemniejsze od poprzednich i bardziej przeszklone, co pozwala na łatwiejsze podziwianie widoków w trakcie wjazdu. Ten remont także wzbudził protesty części mieszkańców oraz środowisk naukowych. Ze względu na fakt, że Kasprowy Wierch leży na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego, częściowo ogranicza się wpływ turystyki na środowisko przez limity wjazdów i czasu przebywania na szczycie. Nie ma jednak wątpliwości, że Kasprowy Wierch wybrano nieprzypadkowo na miejsce działania kolejki – rozciągają się stąd piękne widoki i zaczynają szlaki, które zaprowadzą nas w inne interesujące miejsca.

Odwiedziłeś oceń:
(0 głosów)

Znasz to miejsce i jego historię, chcesz podzielić się dodatkowymi informacjami lub zdjęciami na jego temat lub znalazłeś błędy w opisie. Napisz do nas: biuro@4tour.pl
Będziemy wdzięczni za pomoc w realizacji programu "REAKTYWACJI DZIEDZICTWA REGIONALNEGO" mającego na celu promowanie ważnych miejsc i troskę o uratowania od zapomnienia ważnych faktów historycznych.
Dane autorów tekstów lub zdjęć zostaną opublikowane pod opisem jeśli autor wyrazi na to zgodę.
Przeczytano: 1149